Jelen vannak:
- Gáspár Máté, a Felsőoktatás munkacsoport koordinátora
- Neudold Júlia, a Minősítés munkacsoport koordinátora
- Vági Eszter, a Terminológia munkacsoport koordinátora
- Végh Ildikó, a Kutatás munkacsoport koordinátora
- Cziboly Ádám
Nem tudnak személyesen jelen lenni:
- Farkas Atilla, az Érdekérvényesítés munkacsoport koordinátora (képviseli: Végh Ildikó)
- Hajós Zsuzsa, a Minőségbiztosítás munkacsoport koordinátora (képviseli: Cziboly Ádám)
2017 során széleskörű szakmai egyeztetés zajlott le a színházi nevelési / színházpedagógiai programok terminológiája, minősítése és stratégiája kapcsán. Az egyeztetéssorozatot a 2017. október 26-án a Színházi nevelési és színházpedagógiai kézikönyv könyvbemutatója zárta. A könyvben is közzétett stratégiai terv a következő három évadra tűz ki a szakma egésze által önkéntes együttműködéssel megvalósítható fejlesztéseket.
2017 novemberétől hat önkéntes alapon működő munkacsoport alakult: Terminológia, Minősítés, Minőségbiztosítás, Érdekérvényesítés, Kutatás, Felsőoktatás. Fontos alapvetés, hogy a stratégia megvalósítása, és benne a munkacsoportok működése is önkéntes, önszerveződő és előzmények nélküli.
- Önkéntes, vagyis mindenki saját akaratából vesz benne részt, és annyit tesz bele a közös munkába, amennyire ideje és energiája engedi. Minden munkacsoport maga dönt arról, milyen feladatokat vállal fel. A munkacsoportokból bárki bármikor kiléphet; a munkacsoportokban elvállalt feladatok megvalósítását nem kérheti és nem is kéri számon senki, az egyetlen következménye annyi, hogy az adott fejlesztés nem valósul meg.
- Önszerveződő, vagyis minden munkacsoport maga alakítja ki működési és kommunikációs rendjét. A munkacsoportok meghívhatnak soraikba új tagokat, ill. azok munkájához bárki szabadon csatlakozhat.
- Előzmények nélküli, vagyis legjobb tudomásunk szerint ilyen kísérlet korábban nem volt, magunknak kell kitapasztalnunk, hogyan fog ez működni (működni fog-e), megengedve a hibázás lehetőségét is.
Az önkéntes, azaz finanszírozás és központi irányítás nélküli önszerveződés természetesen hordoz nehézségeket. A munkacsoportok alakuló üléseit is gyakran több hétig tartott megszervezni, és minden résztvevő számos más teendője mellett keresi az időt és az energiát a vállalt feladatok megvalósítására. Ezzel együtt is számos konkrét vállalást tettek a munkacsoportok, melyeket a következő táblázat foglalja össze. Az önkéntességből fakadóan egyes munkacsoportok három évre, mások csak egy évre előre terveztek.
A stratégia mely pontjához kapcsolódik | Feladat | Indikatív ütemterv |
Terminológia munkacsoport | ||
1.2. | Elméleti szakemberek bevonása (drámapedagógia, színháztudomány, antropológia, neveléstudomány, pszichológia) | 2018 szept. |
1.2. | Terminológiatörténet: megnézni, milyen kifejezésekkel illettük magunkat az elmúlt 25 évben (akár önálló kutatási téma lehet) | 2018/19 |
1.2. | A szinhazineveles.hu fogalomtárában minél több és minél egyértelműbb terminológiai szócikk létrehozása: letisztult szövegek megírása (egyéni felosztás a munkacsoport tagjai között?) | 2018/19 és 2019/20 során |
1.2. | A szócikkek széleskörű vitája, elfogadása konferencia keretében | 2020/21 |
1.2. | Színházpedagógia – színházi nevelés: nagyszabású vita lefuttatása | 2018/19, 2019/20 és 2020/21 során |
3.1. | Együttműködés a Kutatás munkacsoporttal
Témák kiajánlása kutatásra |
folyamatos |
Érdekérvényesítés munkacsoport | ||
1.2. | A jelenleg használatos “glosszárium” könnyen érthető, bárki számára befogadható változatának megalkotása, mely alapul szolgál az alábbi célcsoportok későbbi megkeresésekhez, megszólításához | 2018 szept. |
4.1. | Színházművészeti Kollégium | 2018 tél |
2.2., 2.8. | KLIK, OH – osztályt hozó iskolára járuló adminisztratív terhek csökkentése érdekében
Pedagógusok munkaközösségei, szülői munkaközösségek |
2018 tél |
1.5. | Kulturális portálok | 2018 tél |
1.5. | Kőszínházak vezetői és fenntartói, érdekérvényesítés annak érdekében, hogy a színházak alapító okirataiba alapfeladatként bekerüljön a színházi nevelés / színházpedagógia | 2018 tél |
1.1. | A KSH felé a FEOR rendszerrel kapcsolatban pontos ajánlások megfogalmazása, azok érvényesítésének menedzselése | 2018 tél |
1.12. | A szellemi tulajdonhoz tartozó jogok megvizsgálása jogi szakértő bevonásával a területen, ezek alapján esetlegesen ajánlások megfogalmazása | 2018 tél |
1.5., 2.2., 2.8., 4.1. | Személyes találkozók egyeztetése a színházi és oktatási döntéshozókkal, források növelése | 2018/19 során |
1.1. | Kulturális közalkalmazotti / művészi munkakörjegyzékekbe felvetetni a színházpedagógus / színházi nevelési szakember kifejezéseket | 2018/19 során |
Felsőoktatás munkacsoport | ||
3.3. | Megvizsgálni a különböző színházi nevelési BA-MA képzések közötti átjárhatóságok feltételeit (színházi nevelési hallgatók számára az előmenetel biztosítása intézmények között) | 2019 ősz |
3.3. | A jelenlegi képzések összegyűjtése, a lista frissítése, a tartalmak megismerése | 2018 nov. |
3.3. | A létező képzési dokumentumok begyűjtése, feldolgozása, elemzése és értékelése minőségbiztosítási szempontrendszer kialakításának céljából (formája: TDK műhely, szakdolgozatok?) | 2019 tavasz |
3.3. | Művészetpedagógiai konferencia hazai résztvevőkkel, akik mögött komoly tapasztalat áll, és külföldi vendégekkel, akik az ottani modellekkel kiegészítik/felfrissítik azokat | 2019 jún. |
Minőségbiztosítás munkacsoport | ||
1.3. | Javaslattétel színházi nevelési programok létrehozásának minőségbiztosítására | 2018 okt. |
1.3. | Javaslattétel színházi nevelési társulatok szakmai működésének minőségbiztosítására | 2018 dec. |
1.3. | A minőségbiztosítási javaslatok nyilvános vitája a szinhazineveles.hu-n | 2019 febr. |
1.3. | A minőségbiztosítási rendszer rögzítése | 2019 ápr. |
Kutatás munkacsoport | ||
3.2. | Szakdolgozatok, PhD és DLA dolgozatok összegyűjtése | 2018 szept. |
3.7. | Szöveggyűjtemény a német gyökerű színházpedagógiai módszerekről, műhelyekről | forrás kérdése |
– | Neudold Juli Pinkert-fordításának szakmai megvitatása | 2018/19 |
Minősítés munkacsoport | ||
1.3. | Visszajelzések gyűjtése kérdőíves formában a szervezetektől a visszajelzésen alapuló minősítési rendszerről
A visszajelzési rendszer (és az egész oldal) ajánlása, reklámozása a szervezetek felé Elemzés, problémák és javaslatok gyűjtése |
2018. szept. |
1.3. | Kommunikációs javaslatok szervezeteknek a visszajelzési rendszer használatához
A visszajelzési rendszer (és az egész oldal) ajánlása, reklámozása a szervezetek felé |
2018. szept.-nov. |
1.3. | Visszajelzések gyűjtése újból, szélesebb körben | 2018. jan. |
1.3. | Visszajelzések, vélemények gyűjtése tanároktól: mire válaszolnak szívesen, milyen visszajelzések segítenék őket a választásban | 2018. jan. |
1.3. | Javaslat kidolgozása a szakemberek értékelési rendszerének fejlesztésére (motiválás, támogatás, felkérés módja) | 2018. jan. |
1.3. | Fejlesztési javaslatok kidolgozása (kérdőívek, funkciók, megjelenés) | 2018. febr. |
1.3. | Javaslatok nyilvános véleményeztetése, felülvizsgálat | 2018. febr. |
1.3. | Fejlesztési javaslat véglegesítése | 2018. márc. |
1.3. | Forrásteremtés | folyamatosan |
1.3. | Fejlesztés irányítása és tesztelése | 2019. máj., ill. amint van forrás |
Átgondoltuk a hat munkacsoport működése közötti szinergiákat is. Miközben jelenleg a munkacsoportok egymástól függetlenül, párhuzamosan is tudnak dolgozni, abban az esetben, ha a Terminológia munkacsoport tevékenységeinek következtében új konszenzus jön létre a szakmában, úgy az új fogalmakat a többi munkacsoport is átveszi.
Egy másik lehetséges szinergia a Terminológia és a Kutatás munkacsoportok szoros együttműködése (esetlegesen egybeolvadása?), ugyanis a terminológiai kérdések megválaszolásának jelentős része elmélyült kutatást igényel.
A munkacsoportok koordinátorai reálisnak tartják a fenti táblázatban foglalt feladatok megvalósítását az indikatív ütemezéssel, ugyanakkor mivel mindenki teljes egészében önkéntesen tevékenykedik, erre nem vállalhat senki sem garanciát.
Mindannyian fontosnak látjuk, hogy több szervezetet és szakembert ösztökéljünk a közös ügyekben való részvételre.
A folyamat során a továbbiakban az önkéntes munka mellett igyekszünk építeni a háttérintézmények infrastrukturális kapacitására, illetve igyekszünk jobban kiaknázni a területet kutató hallgatókban rejlő potenciált (TDK, szakdolgozatok, DLA, PhD). Esetlegesen megvizsgáljuk egy újabb pályázat lehetőségét.
A koordinátorok terveink szerint fél évente találkoznak, legközelebb várhatóan 2019 januárjában.
Lejegyezte: Cziboly Ádám
- június 7., K:antin
Írd meg vélményed!