A darab színpadi – pontosabban osztályterem színházi – változatánál elsődleges szempont az illusztrálás helyett, a történet tartalmi kérdéseire való koncentrálás. Négy színész folyamatosan szerepköröket váltó jelenlétével, erős teátrális jelek használatával és természetesen a műfaj legerősebb elemének, az interakciónak a működtetésével hatásosan mesélhetők, vethetők fel a regény alapkérései hatalomról, egyenlőségről, korrupcióról.
A nézők ezúttal játszói is a történetnek: az események egy-egy pontján „kinyitjuk” az előadást a résztvevők felé, és a felmerülő kérdések, erkölcsi dilemmák megvitatása után megyünk csak tovább. A diákoknak döntéseket kell hozniuk a történet szereplőinek sorsáról. A komplex színházi nevelési előadás műfajának megfelelően az interakció nyílt, vagyis a nézők véleménye, döntése befolyásolja az adott előadás egy-egy részletét. Így minden esetben egyedi és megismételhetetlen előadás születik, amely rávilágít a résztvevő csoport erősségeire, fejleszti társadalmi érzékenységüket, együttműködési képességüket, a konfliktus-kezelési készséget, lehetőséget kínál önálló véleményük megformálására. Ezzel együtt természetesen az eredeti regény struktúráján nem változtattunk, főbb figurái megmaradtak.
Az ismert irodalmi mű és a színházi eszközök összekapcsolása, drámajátékokon keresztül történő feldolgozása kiváló lehetőség arra, hogy fajsúlyos témák iránt is felkeltsük a diákok érdeklődését.
Hogyan értékeled a programot? Oszd meg a tapasztalataidat!