Carlo

AppArt: Carlo
Színházi szakemberek összbenyomása: 
Még nem érkezett értékelés.

Ajánlások
100%
Pedagógusok: 100 %
13 pedagógusból 13 ajánlja.
100%
Résztvevők: 100 %
1 résztvevőből 1 ajánlja.

Carlo

MáSzínház

A 15 éves roma fiú, Carlo, a Párizs nevű gettóban él. Anyja meghalt, apja börtönben, nagybátyja pedig a telep maffiafőnöke. Carlo szeretne több lenni, mint amire a környezete predesztinálja. Mit tudok tenni én magam a saját boldogulásom érdekében külső segítség nélkül a hátráltató környezet, a rossz körülmények ellenére? Milyen lehetőségeim vannak az életben való boldoguláshoz? Milyen erőfeszítéseket kell tennem a másolt-örökölt mintákkal szemben? Kiktől és hogyan tudok segítséget kérni a céljaim megvalósításához?
Átmenetileg nem elérhető
6-10.
évfolyam

A program osztályterembe, iskolai térbe utaztatható
A programra egy osztály vagy egy közösség diákjait várjuk

A program fő pedagógiai célja

  • Emberi / társadalmi kérdéseket felvető

Kapcsolattartó(k)

  • Bakonyvári L. Ágnes

Térítés

  • Egyszeri, csoport után fizetendő alapdíj: Előzetes ajánlatkérés alapján
  • A program fogad szakmai látogatókat.
Kedvencekhez adom Jelentkezem a programra Program értékelése
A foglaláshoz be kell lépni

Mi történik a programon?

Az AppArt Egyesület 2017. december 8-án mutatta be Bódis Kriszta: Carlo Párizsban c. ifjúsági regénye nyomán készült Carlo c. komplex színházi-nevelési programját. A TIE (Theater in Education) program közös gondolkodásra hívja az előadás résztvevőit, amikor Carlo története kapcsán teszünk fel kérdéseket, több oldalról nézünk rá egy problémára vagy keressük a lehetséges megoldásokat.


Az előadás célcsoportjai elsősorban a köznevelésben résztvevő 12-16 éves, hátrányos helyzetű közegekben, térségekben élő szegregált és integrált általános iskolákban tanuló fiatalok, illetve tanodai gyerekközösségek, valamint budapesti és vidéki gyermekotthonok lakói.


A 15 éves roma fiú, Carlo, a Párizs nevű gettóban él. Anyja meghalt, apja börtönben, nagybátyja pedig a telep maffiafőnöke. Carlo szeretne kitörni a környezetéből, ahol predesztinálva van arra, hogy vagy bűnözésből, vagy közmunkából, vagy támogatásból éljen; ahol a tanulás a kötelező rossz, az érettségit letenni pedig egyenesen ciki; ahol nincs mit enni, nincs mivel fűteni, és 15 évesen családfővé kell válnia.
Carlo számára ez a kiút a foci lehetne, amiben különösen tehetséges, de roma származása és pénztelensége miatt ez sem egyszerű.
Carlo döntéshelyzetbe kerül: vagy belecsúszik a bűnözésbe, amiből nincs kiút, vagy dönt a sorsáról, és a továbbtanulás révén kitör a gettóból. Két pólus között ingadozik: a biztos bizonytalanság, a telep, az ismerős közeg a családjával és a barátaival, ahol kiemelkedik a többiek közül, és tisztelet övezi; vagy az ismeretlen bizonytalan, ahol hátrányból indul, ahol lehet, hogy nem tud teljesíteni, és másoknál többet kell küzdenie ugyanazért a célért.

A környezetéből kitűnő de a szegénységgel, a megélhetésért folytatott napi szintű küzdelemmel teljes közösséget vállaló fiú keresi a helyét, hova is tartozik ő valójában. Mit kezdjen a tehetségével, az álmaival? Ki van mellette és ki van ellene valójában? Mi az ára annak, ha meri követni az álmait? Képes lesz-e másképp élni az életét, mint mindenki a környezetében?
Az előadás középpontjában álló kérdés több problémát vizsgál a program általános-és középiskolás korú résztvevőivel: mit tudok tenni én magam a saját boldogulásom érdekében külső segítség nélkül a hátráltató környezet, a rossz körülmények ellenére? Milyen lehetőségeim vannak az életben való boldoguláshoz? Milyen erőfeszítéseket kell tennem a másolt-örökölt mintákkal szemben? Kiktől és hogyan tudok segítséget kérni a céljaim megvalósításához?

A színházi nevelés módszere lehetővé teszi, hogy a nem formális oktatás keretein belül a diákok passzív nézőből aktív, a történéseket maguk is alakító, formáló résztvevőkké váljanak. A színház által megmutatott történet a drámában teljesedik ki: a résztvevők a saját életükkel analóg helyzeteket vizsgálva nézhetnek rá kívülről egy nagyon fontos problémára, amire a fiktív kereteken belül keresnek megoldásokat.

Az előadás befogadását kortárs slam-és rap szövegek segítik. A „gerilla-költészet” versei közelebb viszik a nézőkhöz a szereplőket, a történetet.

Az előadás létrehozását támogatta a Nemzeti Kulturális Alap és az Emberi Erőforássok Minisztériuma.


A program részletei

Foglalkozásvezetők

  • Bakonyvári L. Ágnes
  • Bakonyvári Krisztina
  • Szegedi Tamás András

Alkotók

  • Szegedi Tamás András
  • Inoka Péter
  • Bakonyvári Krisztina
  • Bakonyvári L. Ágnes
  • Benedek Albert
  • Kovács Henrietta
  • Bánóczy Beáta
  • Kaposi László

Résztvevői kör

  • A programra egy osztály vagy egy közösség diákjait várjuk

Résztvevők aktivitása

  • A történet alakulását vagy a karakterek cselekedeteit befolyásolhatják
  • A központi problémáról gondolkodhatnak
  • Beszélgetésben vehetnek részt
  • Helyzeteket eljátszhatnak, (meg)cselekedhetnek
  • Rendezhetik egymást vagy az alkotókat

Alkalmak

A program pedagógiai jellemzői

A program fő pedagógiai célja

  • Emberi / társadalmi kérdéseket felvető

Kiknek ajánljuk?

KIEMELTEN a köznevelésben résztvevő 12-16 éves, hátrányos helyzetű közegekben, térségekben élő szegregált és integrált általános iskolákban tanuló fiataloknak, illetve tanodai gyerekközösségeknak, valamint gyermekotthonok lakóinak.

Téma

  • Diszkrimináció

    Egy magyarországi cigány fiatal élethelyzete, lehetőségei

  • Egyén és társadalom

    Megküzdési stratégiák

Programhoz kapcsolódó cikkek

Támogatók, szakmai partnerek

NKA, EMMI, FÜGE-Tantermi Színházi Projekt

Hogyan értékeled a programot? Oszd meg a tapasztalataidat!

A program értékléséhez és a hozzászólások megtekintéséhez be kell lépni.