Hangállam

Színházi szakemberek összbenyomása: 
Még nem érkezett értékelés.

Ajánlások
x
Pedagógusok:
Még nem értékelték.
x
Résztvevők:
Még nem értékelték.

Hangállam

Trainingspot Társulat

Adva van egy kamasz srác, akit baleset ér, és kómás állapotba kerül. Egy különös, másik világba vetődik, amit az ott élők Hangállamnak neveznek. Különböző stációkon át vezet az útja ebben a titokzatos világban, ahol szinte minden másképp működik, mint amit megszokott. A főhős végül felébred és következő napja során a Hangállamban tapasztalt élményeiről kiderül, hogy megvan a valóságos alapjuk, az átélt álom nélkül mégis elvesznének a főhős számára.
Elérhető
9-13.
évfolyam

A program osztályterembe, iskolai térbe utaztatható
A programra egy osztály vagy egy közösség diákjait várjuk

A program fő pedagógiai célja

Műfaj

  • Komplex színházi nevelési program (TIE)

Kapcsolattartó(k)

  • Manyasz Erika

Térítés

  • Teljes program jegyár résztvevők számára: 100.000 Ft
  • A program fogad szakmai látogatókat.
Kedvencekhez adom Jelentkezem a programra Program értékelése
A foglaláshoz be kell lépni

Mi történik a programon?

Kezdés: A nézők egy olyan térbe érkeznek, ahol már jelen vannak a játszók. A foglalkozásvezető (Bagaméry Orsolya) kéri fel őket arra, hogy az előadás bizonyos pontjain aktívan vegyenek részt, segítsenek a továbblépésben. (A foglalkozásvezető, aki színészként részese az előadásnak, csak a végén szólal meg újra, egyébként a foglalkozás-elemeket a színészek szerepből irányítják, annak érdekében, hogy a nézők által gyűjtött szövegeket organikusan építhessék be a produkcióba.)

 

Első szakasz: a színészek közvetlen hangon építik a történetet mutatják be a főszereplőt (a színészek között szétosztott változó szerep, afféle Jedermann-figura, bárki lehetne a nézők közül), kelését, majd útját az iskola felé narrációval, hangkulisszával jelezzük. A buszon az ottani lármát ellensúlyozza azzal, hogy hallgatót tesz a fülére, telefonján a rádiócsatornák között szörföl, de az adások közé minduntalan életének szereplői vegyülnek, akik mulasztásait kérik számon rajta: újra hangzavar támad, de a lelkiismeret-furdalás miatt, most már a saját fejéből. Emiatt nem figyel, nem hallja meg egy közeledő autó hangját és alákerül. Az utcán járókelők, majd mentősök szövegeiből derül ki, hogy mi történt.

 

Második szakasz: a Puzzle című dal következik, melyben a fiú végigpásztáz életén, mintegy ezzel jut át annak a fiktív világnak a határára, melyet hangállamnak neveznek. A határőr fogadja, aki beavatja az itt alkalmazott furcsa kommunikációba (a hang irányának kézzel mutatása afelé, akihez beszélünk), majd jelzi, hogy tisztító kúrán kell átesnie, hogy beléphessen az országba.

 

Interakció a nézőkkel 1.: Ehhez a kúrához a határőr (bora Levente) a nézők segítségét kéri azzal, hogy az őket feszítő problémák összegyűjtésére szólítja fel a jelenlévőket. A gyűjtés: egy székes játék. „Fusson az, aki nem bírja elviselni, hogy…” – itt egy olyan állítás következik, amit a mondó magára is érvényesnek tart. Aki úgy érzi, hogy az állítás rá is vonatkozik, elhagyja a székét. Valakinek nem jut a jelenlévők közül szék, ő lesz az, aki a következő állítást megfogalmazza.

 

A gyűjtést követően a hangállami tisztítók a határátlépőkből éppen azokat a szavakat „operálják ki” (hangkihúzás-technika), amiket a nézők említettek. A tisztítás végeztével a főhős a hangállami utazás mikéntjével ismerkedik: mozdulatlan csukott szemű alak a különböző nyelvek felidézésével utazza be a világot, majd a tudományos akadémiát látogatják meg az érkezők, ahol a tudósok saját hangjuk észlelésével kísérleteznek, a következő helyszínen pedig kiderül, hogy van templom ugyan, de az igazából minden ember saját teste: ott keresik a belső megnyugvást, a személyes csendet. Vannak persze hitetlenek, aki szoronganak a csendtől. Ekkor különös dolog történik. A főhős spontán dalra fakad, mire egész csoport hangállami rontana rá, hogy „ki volt az?”. Egyikük jó szándékúan jelzi ujjával a csendet, majd megmutatja neki a hangállami fekete piacot, ahol a tisztviselő feketén esküvői dallamot vásárol kedvesének a lánykéréshez. Ez olyan jól sikerül, hogy majdnem maga is lebukik, de rutinosan hárít a többiek előtt. A főhős újabb kérdésére azonban nem kap egyértelmű választ tőle. Helyette megtudjuk milyen a hangállami Váci utca a kereskedelem hivatalos színtere és megismerjük a sokadik Csendkirály palotáját.

 

Interakció a nézőkkel 2.:  államfőt nagy tisztelet övezi: a tiszt, aki bemutatja (Mesés Gáspár) arra kéri a nézőket, hogy fogalmazzanak meg olyan szlogeneket, amelyek Hangállam nagyszerűségét hirdetik. (pl. Csend a lelke mindennek.) Ezek a mondatok rögtön felkerülnek „csend-király falára”, vagyis az osztálytermi táblára. (Később, amikor a főhős, az előadás végeztével dönteni kényszerül, a táblán látható mondatok is befolyásolják abban, hogy Hangállamban marad.)

 

A hangállami túra utolsó állomásaként egy középiskolába látogatnak el az érkezők: egy illemtanórát látunk, ahol az a feladat, hogy a tanár prezentációja után a diákok képesek legyenek érzelmi kitöréseiket csitítani, majd teljesen elfojtani. Van egy diák, aki először csak hallgat, majd egyszerre, hirtelen kitör belőle egy dal. A tanár nem tud a helyzettel mit kezdeni: hívja az igazgatót, aki a diák lázadását tapasztalva elmeséli a tilalom kialakulásának történetét: hajdan az emberek ösztöneik rabjaként nem tudták kontrollálni a zene ártalmas hatását, egy-egy reklámzenét hallva azonnal rohantak megvásárolni az adott terméket (a Zenemanipuláció című dal festi a zene ártalmas működését cinikus előadásban). Ennek hatására tiltotta be a zene minden formáját Hangállamban az első Csendkirály, főbenjáró bűnnek minősítve azt. A diákot a történet sem hatja meg, mire az igazgatónő a következményeket is vázolja: tárgyalást látunk, ahol a zenét védelmező bűnös maga ad bizonyítékot a bíróságnak saját vallomásával. Életfogytiglani zenehallgatásra ítélik. És innen már csak a rabokat látjuk, küzdelmüket, az egyetlen fülükbe plántált melódiával a módosított szöveggel visszatérő Puzzle-dal alatt.

 

Harmadik szakasz: az említett dallam jelzi, hogy visszatérünk a határpontra:  a főhős életéért orvosok küzdenek a műtőasztalon, hozzá pedig újra azok az alakok szólnak, akik az elején korholták. Most azonban kérve kérik, hogy térjen csak vissza, s minden bűne meg lesz bocsájtva. Újra csak a határőr szólal meg, aki döntésre készteti a főhőst: megy vagy marad?

A főhős – megdöbbentő módon – a maradás mellet dönt. Itt ré véget az előadás.

 

Interakció a nézőkkel 3.: miután kilépünk a fikcióból és rövid beszélgetés következik irányított kérdésekkel (pl. „Miért dönthetett úgy Ádám, hogy Hangállamban marad? Ti hogyan döntenétek?”), a foglalkozásvezető Bagaméry Orsolya egy záró játékot ajánl: akinek van kedve, Ádám székébe ülve fejezheti be a mondatot: „Azért maradok Hangállamben, mert…/Azért nem maradok hangállamban, mert…”. (Pl. azért maradok, mert ott megtalálhatom a belső békét, és azért nem maradok, mert a szeretteim visszavárnak). A nézők válaszai után, a foglalkozásvezető az elérhetőséginket említve közli, hogy szívesen várunk véleményeket, észrevételeket, kérdéseket az email-címünkre, vagy a facebook-oldalunkra. Ezzel ér véget a program.


A program részletei

Foglalkozásvezetők

  • Jobbágy Kata
  • Bagaméry-Nagy Orsolya

Alkotók

  • Németh Eszter
  • Király Kriszta
  • Manyasz Erika
  • Gál Bettina
  • Boros Ádám
  • Bora Levente
  • Benya Katalin
  • rendező: Pap Gábor

Résztvevői kör

  • A programra egy osztály vagy egy közösség diákjait várjuk

Résztvevők aktivitása

  • A történet alakulását vagy a karakterek cselekedeteit befolyásolhatják
  • A központi problémáról gondolkodhatnak
  • Beszélgetésben vehetnek részt
  • Helyzeteket eljátszhatnak, (meg)cselekedhetnek

Alkalmak

  • 60 perc - Komplex színházi nevelési program (TIE), Komplex színházi nevelési program (TIE)

A program pedagógiai jellemzői

A program fő pedagógiai célja

Téma

  • Zene

    A zene szerepe az életünkben, világunkban, társadalmunkban.

Kapcsolódó NAT/kerettanterv fejezetek

  • Ének, zene

Programhoz kapcsolódó cikkek

Hogyan értékeled a programot? Oszd meg a tapasztalataidat!

A program értékléséhez és a hozzászólások megtekintéséhez be kell lépni.