1 x 105 perces vitaszínház középiskolásoknak és felnőtteknek
Központi probléma és kérdések:
A történelem során a férfiak több nagy dolgot vittek véghez? Elégedettek vagyunk a fiúk és a lányok számára adott lehetőségekkel? Mi döntjük el, hogy milyen nemi szerepeket veszünk fel? Azt mondják, ma már bárkiből lehet bármi. Vajon tényleg így van? A média hogyan befolyásolja a nemekkel kapcsolatos előítélteinket, elvárásainkat, énképünket? Milyen változásra vágyunk? Hogyan találhatjuk meg saját nézőpontunkat az információáradatban?
A program menete:
A program során színházi jelenetek és eldöntendő kérdések, illetve állítások váltják egymást. Az állításokhoz/kérdésekhez kapcsolódóan a részt vevők két táborra oszlanak, térben egymással szemben helyezkednek el. Az adott kérdésről moderált vita keretében vitatkozhatnak. A színházi jelenetek gondolatébresztő hatással bírnak, illetve a témához való egyéni viszony kialakítását segítik.
A program ideális esetben 15-35 fő részvételével valósul meg, 105 percben.
Érintett témák: határok (mit szabad egy fiúnak, mit szabad egy lánynak?), igények (mit várunk el magunktól nemi alapon?), változások (mik korunk és helyi környezetünk sajátosságai?), a kultúra hatása a nemi szerepekre, a média hatásai a nemi szerepek megítélésére.
Fogalmak, amelyek a vita során tisztázásra kerülnek: dominancia, társadalmi nem, szexizmus, sztereotípia, diszkrimináció, patriarchátus.
Pedagógiai cél: Annak feltárása, hogy milyen hatással vannak ránk és kapcsolatainkra a nemi szerepelvárások, illetve a vitakultúra fejlesztésén keresztül annak megfogalmazása, hogy ez hogyan érinti mindennapi életünket, és milyen változást szeretnénk elérni, látni a témában a közeljövőben.
Kiindulásként szolgáló alapanyag: A 2016-2018. közt lezajló hatásmérési kutatásunk (Lendvai Lilla et. al: Benne vagy? – A színházi nevelés alkalmazási lehetőségei a bullyinggal kapcsolatos tudatosság növelésére) egyik fontos eredménye, hogy a diákok többsége szerint ha a lányok kezdeményeznek viszonyt, vagy több fiúval flörtölnek, esetleg szexuális tartalmú képet küldenek magukról, akkor kifejezetten negatív megítélés alá esnek, sőt gyakran nem is tekintik áldozatnak őket, míg fiúk esetén a kezdeményező szerep és a szexuálisan aktív lét a vizsgálati alanyok szerint a norma része. Emellett az erőszak elfogadása és férfias normaként való kezelése is komoly veszélyforrás lehet. A vizsgált előadások során a résztvevőktől többször elhangzott, hogy a nők megtanulják, hogy elnyomottak, tehetetlenek a szexuális zaklatásokkal szemben, a megszégyenítést is eltűrik, mert nem bíznak abban, hogy lenne kihez fordulniuk.
A Nemek vitaszínházi program alapját azok a vélemények képezik, amelyeket a vizsgált 70 osztály (13-16 évesek) és pedagógusaik osztottak meg velünk.
Azok a középiskolás diákok, akik már részt vettek a programon, szeretnék, hogy…
“Az emberek, nők, férfiak egyaránt nagyobb felelősséget vállaljanak a tetteikért.”
“Ne kelljen attól félnem, hogyha lányom lesz, és olyan helyen jár, vagy este megy haza, akkor megerőszakolhatják.”
“Létrejöjjön a nemi másság elfogadása és megértése, mert szerintem mindenkinek joga van ahhoz, hogy azzal legyen, akit szeret.”
“Ne legyen a jövőben a nők és férfiak között megkülönböztetés, helyette legyen egyenjogúság, és tegyünk azért, változtassunk, törekedjünk, hogy a bántalmazott nők száma csökkenjen (a legjobb lenne, ha megszűnne…) és segítsünk a bajba jutottakon. Több alapítványra és támogató csoportra van szükség.”
“A férfiak és nők egyenlő esélyekkel induljanak a munkaválasztás terén attól függően, hogy milyen végzettséggel rendelkeznek.”
“Azok a konvenciók, amik már régiek és megszabják, hogy milyenek a nemek, oldódjanak föl.”
“A lányok és a fiúk ne ítéljék el egymást pusztán a külsejük miatt. Sokszor éltem/élem és valószínűleg még át is fogom élni, hogy amiatt, mert kissé nagyobb a hasam, már nem is állnak velem szóba.”
“Azt szeretném, hogy minden probléma nélkül tudjanak a fiúk és lányok egymással barátkozni.”
“A fiúk és lányok tartsanak össze, kevesebb vitatkozás és válás legyen. Kevesebb gyermekbántalmazás. Összetartó kötelék legyen meg.”
Fiú-lány barátság, Párkapcsolat
Nemi alapú diszkrimináció a csoportban, a munkavállalásban és az egyén boldogulásában
Dominancia, szexizmus, patriarchátus
Ember és társadalom/Etika:
Erkölcsi érzék: tanult viselkedés,az erkölcsi szabályok természete, az egyén erkölcsi méltósága. Sovinizmus, együttélés, hátrányos megkülönböztetés, kisebbség. Szolidaritás. Felelősség a társakért. Családi szerepek. Szülők és gyermekek. A családi élet válságai.
Mozgókép és médiaismeret:
A tömegkommunikáció fogalma, eszközei: a tömegtájékoztatás eszközei, felelőssége. Tudatos médiahasználat az egyén és a társadalom szempontjából: szellemi önvédelem, a kereskedelmi célú médiatartalmak kezelése – tudatos fogyasztói magatartás kialakítása.
Állampolgári ismeretek:
Szabadság és felelősség, jogok és kötelezettségek, a társadalmi felelősségvállalás.
Történelem:
Jogegyenlőség és emancipációs törekvések. A polgári állam kiépítése. A demokratikus közbeszéd. A világ a 21. században, Magyarország a 21. században.
Dráma és színház:
Szabályjátékok. Saját történetek feldolgozása. A kortárs színház.
Állampolgári ismeretek:
Szabadság és felelősség, jogok és kötelezettségek, a társadalmi felelősségvállalás.
Történelem:
Jogegyenlőség és emancipációs törekvések. A polgári állam kiépítése. A demokratikus közbeszéd. A világ a 21. században, Magyarország a 21. században.
Dráma és színház:
Szabályjátékok. Saját történetek feldolgozása. A kortárs színház.
Nyílt Társadalom Alapítványok
Hogyan értékeled a programot? Oszd meg a tapasztalataidat!