Az előadás menete:
1.óra: Az előítélet kialakulásának feltételei:
A két színész a saját nevében bemutatkozik és az életükből hozott történeteken keresztül eljutunk a színészekkel szemben tapasztalató pozitív és negatív előítéletekig. A színészek folyamatosan apró jelenetekkel illusztrálják az előadás nem interaktív részében az elhangzottakat. A színésznők egyenlő kurvák előítéletet vizsgálva feltérképezzük, milyen feltételek szükségesek egy előítélet kialakulásához (jól körülhatárolható csoport, ellenszenv, sztereotípiák, frusztráció) és az előítélet elmélyüléséhez (oktulajdonítás). Eddig a pontig az előadás nem interaktív, a színészek kötött jeleneteket játszanak. Az óra második felében azonban arra kérjük a diákokat, soroljanak fel előítélettel sújtott csoportokat és a velük szemben élő konkrét előítéleteket. Ezután egy elképzelt társadalomban a többség szerepébe léptetjük őket és egy képzeletbeli kisebbség, a pirézekkel szembeni előítélet csomagot alkotjuk meg. Majd törvényjavaslatokat kérünk a pirézekkel kapcsolatos problémák megoldására. Tapasztalataink szerint túlnyomórészt büntető és korlátozó intézkedések merülnek fel.
2. óra: Az előítélet kialakulásának okai:
Az óra első felében a két színész ismét előadó, az előítéletes gondolkodás kialakulásának okai közül vizsgálnak néhányat (politikai és gazdasági konkurencia, bűnbakképzés, konformizmus, kivetítés, autoriter személyiség). Ismét párbeszédet kezdeményezünk, azonban most a diákokat a pirézek szerepébe léptetjük, szembesítjük őket a többségi társadalom az előbb épp általuk felvázolt elképzeléseivel. Ezután a pirézek szerepében maradva keressük közösen a velünk szemben élő előítéletek csökkentésének lehetőségeit.
Hogyan értékeled a programot? Oszd meg a tapasztalataidat!