Elérhetőségek

Gózon Gyula Kamaraszínház Alapítvány
http://www.gozon.hu/
1172 Budapest,
XV. utca 23.


Kövess minket!

Gózon Gyula Kamaraszínház

Gyula Gózon Chamber Theater Foundation

Panton Program                 

Célkitűzés:
Színházpedagógiai módszertani képzés a Gózon Gyula Kamaraszínház társulatának.

Szakmai vezető és a kurzus vezetője:

Gyevi-Bíró Eszter

Munkatárs:

Eck Attila

Pantone Programunk alapja Gyevi-Bíró Eszter színházi metodikai rendszere:
                                                                     1.  
Nem vagy egyedül!

Színházi nevelési metódusunk tapasztalatait megosztó workshop-sorozatom célja, hogy megismertessem a 2005-óta életre hívott, a fővárosi Bárka majd Kolibri Színházban kidolgozott és alkalmazott módszertanunkat, mely során fiatal nézőink az előadások előtt és/vagy után együttesen, közösségben és felnőtt partnerek segítségével beszélgetve és játszva dolgozzák fel a színházi élményt. A dráma és a színház eszközeit kínáljuk véleményük, problémáik megfogalmazására, remélve, hogy a játék valódi közösségi élménnyé teszi a színházlátogatást. Az előadásokhoz kapcsolódó foglalkozásokat képzett drámatanárok tervezik és vezetik a színház művészeinek bevonásával.

Ebben segítségemre lesz fiatal és dinamikus munka- és alkotótársam Eck Attila, aki hazai és külföldi tapasztalatait összegzi gyakorlatok formájában.

 

Kulcsszavaink: integráció, kíváncsiság, felfedezés, kísérlet, őszinte párbeszéd.

 

Ha mindenről lehet beszélni, akkor beszélgessünk!

  • Mi az a színházi nevelés?
  • Mely tevékenységek/folyamatok tartoznak ide?
  • Hogyan kapcsolódnak a jelzett folyamatok egymáshoz?
  • Divat vagy valós szükséglet?
  • Miért van szükség rá?
  • Kinek jó ez?
  • Minden színházi előadást, alapanyagot lehet/szükséges „beavatózni”?

 

 

A nézői szerepkör a színházi nevelésben

 

A módszer tanítása során három terület megtapasztalását kínáljuk fel a résztvevő számára. Egyrészt a drámapedagógiai konvenciókat alkalmazva kisebb feladatok során különböző pedagógiai részcélokat megfogalmazva a spontán közvetlen játék élmény- és készségfejlesztő hatását élvezhetik, másrészt megismerkedik magával a mű alapjául szolgáló drámai művel vagy gondolattal, s ha ez nem áll rendelkezésünkre, mert nem egy irodalmi anyag feldolgozására került sor, akkor a drámai háttér életre hívásával és megszerkesztésével is megismerkedhet. Harmadrészt megélve a már említett nézői attitűdöt tervezett feladatok és spontán történések során fejleszti nézői szerepét.


  1. A színházi nevelési programok eredményei, kompetenciafejlesztés
    A színházi nevelés, a kortárs művészeti beavatás korszerű és nagyszerű eszköz az érzelmi intelligencia

fejlesztéséhez, hiszen az IQ és a lexikális tudás akár magányosan is számtalan, mára már agyondefiniált

módszerrel elérhető, de az érzelmi intelligencia fejlesztéséhez közösség kell és közösséggel együtt

megélt érzelmi történések, hiszen az érzelmi intelligencia fejlettségét pont az ember szociális történései

mutatják. Az ilyen jellegű programok eredményei pedig több szinten is vizsgálhatók, mérhetők.

A jól működő színházi nevelési programokkal elérhető eredmények:

  • direkt pedagógiai eredmény az adott előadás kapcsán: a kitűzött pedagógiai cél elérése, a foglalkozások elején megfogalmazott kérdések közös megválaszolása, összefoglalása
  • érzés-érzet-hangulat: az összetartás, együttes véleményformálás, a felfedezés öröme, közvetlen találkozás egy színésszel, táncossal, rendezővel,
  • független tudás, tapasztalat: saját emberi-kapcsolatrendszerük átgondolása, mások véleményének beépítése a saját életükbe
  • indirekt eredmények: csoportépítés, óvatosabb ítélkezés és véleményformálás a jövőben, az feldolgozott alkotáshoz – műfajában, témájában – hasonló további művekre való nyitottság

  1. A Z generáció és a színházi nevelés, a dotcom nemzedék és a kortárs művészet… Lájk? Egy ausztrál kutatás publikációja szerint a legújabb Z-nek nevezett generáció tagjai nagymértékben különböznek az elmúlt négyszáz év generációitól, hiszen ők a világ első globális nemzedéke, a globális falu első gyermekei, akik ugyanazon a zenén, ételen, mozifilmen, és divatirányzaton nőnek föl. Ez a nemzedék a legkisebb létszámú, a legoktatottabb, a legkisebb családba született, a legidősebb anyák nevelik és a leghosszabb várható élettartammal rendelkezik.

Milyen témájú vagy stílusú előadások aratnak hát sikert az adott korosztályban?

A serdülők jellemzői tudásának birtokában, valamint saját tapasztalatainkat összegezve is összegezzük majd, hogy milyen jellegű előadások tartanak számot érdeklődésre.

 

Tervezetek, példák ismertetése. Konvenciók a színházi nevelésben

 

  1. rész

Foglalkozástípusok, tevékenységi formák,tervezések

osztályterem színház, két-, és háromlépcsős formák

 

 

 

Célkitűzés:
Színházpedagógiai módszertani képzés a Gózon Gyula Kamaraszínház társulatának.

 

Szakmai vezető és a kurzus vezetője:

Gyevi-Bíró Eszter

 

Munkatárs:

Eck Attila

 

Pantone Programunk alapja Gyevi-Bíró Eszter színházi metodikai rendszere:
                                                                     1.  
Nem vagy egyedül!

Színházi nevelési metódusunk tapasztalatait megosztó workshop-sorozatom célja, hogy megismertessem a 2005-óta életre hívott, a fővárosi Bárka majd Kolibri Színházban kidolgozott és alkalmazott módszertanunkat, mely során fiatal nézőink az előadások előtt és/vagy után együttesen, közösségben és felnőtt partnerek segítségével beszélgetve és játszva dolgozzák fel a színházi élményt. A dráma és a színház eszközeit kínáljuk véleményük, problémáik megfogalmazására, remélve, hogy a játék valódi közösségi élménnyé teszi a színházlátogatást. Az előadásokhoz kapcsolódó foglalkozásokat képzett drámatanárok tervezik és vezetik a színház művészeinek bevonásával.

Ebben segítségemre lesz fiatal és dinamikus munka- és alkotótársam Eck Attila, aki hazai és külföldi tapasztalatait összegzi gyakorlatok formájában.

 

Kulcsszavaink: integráció, kíváncsiság, felfedezés, kísérlet, őszinte párbeszéd.

 

Ha mindenről lehet beszélni, akkor beszélgessünk!

 

  • Mi az a színházi nevelés?
  • Mely tevékenységek/folyamatok tartoznak ide?
  • Hogyan kapcsolódnak a jelzett folyamatok egymáshoz?
  • Divat vagy valós szükséglet?
  • Miért van szükség rá?
  • Kinek jó ez?
  • Minden színházi előadást, alapanyagot lehet/szükséges „beavatózni”?

 

 

A nézői szerepkör a színházi nevelésben

 

A módszer tanítása során három terület megtapasztalását kínáljuk fel a résztvevő számára. Egyrészt a drámapedagógiai konvenciókat alkalmazva kisebb feladatok során különböző pedagógiai részcélokat megfogalmazva a spontán közvetlen játék élmény- és készségfejlesztő hatását élvezhetik, másrészt megismerkedik magával a mű alapjául szolgáló drámai művel vagy gondolattal, s ha ez nem áll rendelkezésünkre, mert nem egy irodalmi anyag feldolgozására került sor, akkor a drámai háttér életre hívásával és megszerkesztésével is megismerkedhet. Harmadrészt megélve a már említett nézői attitűdöt tervezett feladatok és spontán történések során fejleszti nézői szerepét.


  1. A színházi nevelési programok eredményei, kompetenciafejlesztés
    A színházi nevelés, a kortárs művészeti beavatás korszerű és nagyszerű eszköz az érzelmi intelligencia

fejlesztéséhez, hiszen az IQ és a lexikális tudás akár magányosan is számtalan, mára már agyondefiniált

módszerrel elérhető, de az érzelmi intelligencia fejlesztéséhez közösség kell és közösséggel együtt

megélt érzelmi történések, hiszen az érzelmi intelligencia fejlettségét pont az ember szociális történései

mutatják. Az ilyen jellegű programok eredményei pedig több szinten is vizsgálhatók, mérhetők.

A jól működő színházi nevelési programokkal elérhető eredmények:

  • direkt pedagógiai eredmény az adott előadás kapcsán: a kitűzött pedagógiai cél elérése, a foglalkozások elején megfogalmazott kérdések közös megválaszolása, összefoglalása
  • érzés-érzet-hangulat: az összetartás, együttes véleményformálás, a felfedezés öröme, közvetlen találkozás egy színésszel, táncossal, rendezővel,
  • független tudás, tapasztalat: saját emberi-kapcsolatrendszerük átgondolása, mások véleményének beépítése a saját életükbe
  • indirekt eredmények: csoportépítés, óvatosabb ítélkezés és véleményformálás a jövőben, az feldolgozott alkotáshoz – műfajában, témájában – hasonló további művekre való nyitottság

  1. A Z generáció és a színházi nevelés, a dotcom nemzedék és a kortárs művészet… Lájk? Egy ausztrál kutatás publikációja szerint a legújabb Z-nek nevezett generáció tagjai nagymértékben különböznek az elmúlt négyszáz év generációitól, hiszen ők a világ első globális nemzedéke, a globális falu első gyermekei, akik ugyanazon a zenén, ételen, mozifilmen, és divatirányzaton nőnek föl. Ez a nemzedék a legkisebb létszámú, a legoktatottabb, a legkisebb családba született, a legidősebb anyák nevelik és a leghosszabb várható élettartammal rendelkezik.

Milyen témájú vagy stílusú előadások aratnak hát sikert az adott korosztályban?

A serdülők jellemzői tudásának birtokában, valamint saját tapasztalatainkat összegezve is összegezzük majd, hogy milyen jellegű előadások tartanak számot érdeklődésre.

 

Tervezetek, példák ismertetése. Konvenciók a színházi nevelésben

 

  1. rész

Foglalkozástípusok, tevékenységi formák,tervezések

osztályterem színház, két-, és háromlépcsős formák

 

 

 

Szervezet vezetője:
Szabó Ágnes

Működésünk számokban

Szervezet alapításának éve: 1999
Első színházi nevelési program éve: 2015
Eddigi különböző programjaink száma: 10 db
Színházi neveléssel foglalkozók száma: 2 fő
Nevelési program alkalmak száma (előző évad): 5 alkalom
Résztvevők színházi nevelési programjainkon (előző évad): 320 fő
Elért iskolák száma (előző évad): 8 db

Ezzel is foglalkozunk

  • színházi előadások gyerekeknek vagy fiataloknak
  • csecsemőszínház
  • drámaóra
  • színházpedagógiai program felnőtteknek
Szabó Ágnes
Elsődleges csoport admin
Szabó Ágnes
Színházi alkotó