A színházi nevelési / színházpedagógiai program olyan, a színházi nevelés és színházpedagógia körébe tartozó tevékenységforma, amely
Az előre elkészített előadás vagy jelenetsor és az ezekhez kapcsolódó interaktív feldolgozó szakaszok nem feltétlenül ugyanabban az idő-intervallumban valósulnak meg, elképzelhető köztük akár több napi, egy-két heti távolság is.
A program az alkotók által előre meghatározott korosztályt megszólító témával, sokszor emberi, társadalmi problémákkal foglalkozik. De állhat a középpontjában az adott színház repertoárjában játszott előadás is, amely köré különböző típusú, egyszeri alkalmat jelentő foglalkozások, programok szerveződ(het)nek.
A szakember(ek) feladata megtalálni azt a fókuszkérdést, amelynek segítségével az adott korosztály kapcsolódni tud az előadáshoz. Az előadás vagy jelenetsorok előtt, után, közben megvalósuló nyílt interakciók kiegészíthetik, folytathatják a történetet, mélyíthetik és/vagy szélesíthetik a téma megértését stb., ám rendszerint elsődleges céljuk, hogy egy adott problémával kapcsolatban változást idézzenek elő a megértésben. (Az alkotók feladata és felelőssége annak meghatározása, hogy pontosan miben / minek a megértésében szeretnének változást elérni.) Módszertana igen gazdag: használja a drámapedagógia, a báb és figurális színház, a tánc- és mozgásszínház eszközeit, a dramaturgia, a szöveg- és előadáselemzés olvasási stratégiáit, él az újraírás és az újrajátszás lehetőségeivel. A színpadi előadás alkotói (dramaturg, rendező, tervező, színész stb.) és a színházi nevelési, színházpedagógiai foglalkozások létrehozói között javasolt (de nem feltétlenül szükséges) a közvetlen kapcsolat. Sok előnnyel jár, ha a teljes folyamatban történtek (beleértve az utánkövetést is) az alkotók közös felelőssége.
Szakmai hozzászólások