A program célja:
Önismeret, társadalmi érzékenyítés, különböző hátrányos helyzetű társadalmi csoportokkal való találkozás és előítéletek feloldása általános iskolai és középiskolai diákok számára színházpedagógiai módszerek segítségével.
Tevékenységi formák:
Előadás, szituációs játék, interaktív játék, mozgásos drámapedagógiai foglalkozás, feldolgozó moderált beszélgetés. Egyfajta közösségi feldolgozás az előadásban résztvevő színészekkel és a nézőtéren ülő diákokkal, pedagógusokkal közösen.
A tervezett színháznevelési program leírása:
Színháznevelési programunk kimondottan általános iskola 7. és 8. osztályai és középiskolás korosztály számára megfelelő. Az előadásban négy, 13-19 év közötti fiatal is játszik a Baltazár Színház professzionális, értelmi sérült színészeivel együtt. A négy fiatal a szerepeik szerint mélyszegénységben élőket alakít, és a valóságban is Nógrád megyében élnek, nehéz körülmények között és onnan utaznak fel az előadásokra. Így a nézőtéren ülő fiatalok saját korosztályukkal találják magukat szembe, az életkori hasonlóság okán könnyen tudnak azonosulni velük, viszont nem ugyanzok a mindennapi problémáik. Ezeket a problémákat hozza közel az előadás, és azok megértése a diákoktól egy érzékenyebb hozzáállást igényel.
A Kvantumtorna c. darab két hátrányos helyzetű csoport találkozásáról és közeledéséről szól. Arról, hogyan tudnak a reménytelennek tűnő helyzetükből kiutat találni közösen.
A diákok számára azt mutatjuk meg, hogyan tud az egyén pozitív társadalmi változásokat előidézni úgy, hogy először saját magában találja meg az értékeket, azt az erőt, amelyet mozgósítva ki tud jutni egy nehéz helyzetből.
A mélyszegénység vagy a fogyatékosság (gyakran elrejtett, eltakart) probklematikájához egészséges gondolkodással és tiszta rálátással tudnak viszonyulni. A nevelő-oktató munkában fontosnak tartjuk ezt a látásmódot, hiszen ezzel a fiatalok közelebb kerülhetnek önmagukhoz, és nem utolsó sorban egyes társadalmi csoportokhoz, (fogyatékossággal és szegénységben élők.), ezáltal elfogadóbbak lesznek, fejlődik az empátiájuk, érzelmi intelligenciàjuk.
Ütemezés:
Előzetesen elküldünk a felkészítő pedagógusoknak egy leírást a dararabról, és arra kérjük őket, hogy egy tanóra keretében beszéljenek róla és a Baltazár Színházról a hozzánk ellátogató diákoknak.
Már a Kvantumtorna című előadás alatt is a diákok egyfajta érzékenyítésen és önismereti folyamaton mennek keresztül, miközben befogadják a látottakat.
Mind a fogyatékos emberek, mind a mélyszegénységben élő emberek boldogulása az életben kényes kérdés. Az előadáson keresztül és nevelési foglalkozás során nemcsak fókuszba kerülnek ezek a témák, hanem reményeink szerint a diákok válaszokat találnak a hátrányos helyzetből való kiútra, az előítéletek lebontására. Célunk, hogy az előadásunk szociális érzékenységet ébresszen a diákokban.
A foglalkozás két részből áll, amelyet Elek Dóra, a darab rendezője és Farkas Dorka, a darab koreográfusa vezet.
Sokak számára könnyebb nem frontális helyzetben megnyilvánulni, ezért olyan egyszerű, de kreatív gyakorlatok kerülnek bemutatásra, amik a közös élményt, találkozást közvetlenebbé teszik. Néhány átmozgató, ismerkedő játék után már ebben a szakaszban is megjelenik a véleményformálás és vita, de mozgásos feladatokon keresztül, méghozzá a színházi térben. Itt is egyenrangú résztvevőként van jelen a néző, diák és pedagógus is. A felvetett kérdésekre mindenki ad valamiféle nonverbális választ, (térbeli elhelyezkedés szavazásos játéknál pl.), de a verbalitás önkéntesen, csak az arra jelentkezők által jelenik meg. Illetve kettesével, kiscsoportban találkoznak a résztvevők egymással, szintén a bizalom építése érdekében.
Ezekben a játékokban a színészeink jártasak, nagyon gyorsan létre tud jönni egy egyenrangú és elfogadó légkör, ahol a diákok felbátorodnak, és a beszélgetésen már könnyebben nyilvánulnak meg szavakkal is.
A beszélgetést az előadás címe kapcsán indítjuk, amely külön magyarázatot érdemel. A manapság gyakran használt kvantummező kifejezést értelmezzük és azt, hogy az hogyan van jelen az előadásban? Ezzel a témával az előadás egyik aktuális megközelítését célozzuk meg. A másik nagyon aktuális kérdés az összefogás mint társadalmi magatartásforma tárgyalása. Két különböző irányból érkező csoport hogyan képes összetartani és egy cél irányába tovább haladni? Beszélgetés arról, hogy miként tudja két hátrányos helyzetű társadalmi csoport egymást erősíteni?
A diákokkal közösen választ találni ezekre a kérdésekre is:
A beszélgetés alatt fontos a különböző vélemények megismerése, törekedve az eltérő vélemények elfogadására.
Fontosnak tarjuk, hogy lehetőséget biztosítsunk a fiatalok számára a látottak önálló feldolgozására, gondolataik leülepítésére. Ebben újra a pedagógusokat is segítségül hívjuk. Arra kérjük a tanulókat, hogy írják le érzéseiket, gondolataikat és küldjék el nekünk.
A tapasztalatunk az, hogy sokan nem szeretnek tömeg előtt megszólalni,
pedig volna mondandójuk. Az írásos, személyes visszajelzés sokak számára megkönnyíti a kommunikációt. A visszajelzésekből egyrészt a programunk minőségéről is tájékoztatást
kapunk, és ha kell, változtatunk is egyes elemein.
Hogyan értékeled a programot? Oszd meg a tapasztalataidat!