A színházi nevelési program során a döntés nehézségének kérdésével foglalkozunk. A pedagógiai cél a gimnazisták pályaorientációs gyakorlatban való aktivizálása, a döntés kérdéséről való közös gondolkodás, valamint a hála és a felelősség kérdésének értékelésével a döntés erkölcsi súlyának a megértése. Egy bevezető, energetizáló játék, valamint egy asszociációs gyakorlat után röviden ismertetjük a történetünket. Egy frontális színházi jelenetsorban bemutatjuk főszereplőnk, Tamás élethelyzetét; egy tanár-diák jelenetben Tamást, mint eminens tanulót és a tanára által becsült, a véleményére is adó diákot. A második jelentben Tamás iskolából jövet beugrik a céghez, otthonosan érzi magát, és könnyűszerrel megold egy problémát. A harmadik jelentben anyjával való közeli és jó kapcsolatát tesszük fel, és ezzel vége az első színházi blokknak. Ezután a drámatanárok arra kérik a gyerekeket, hogy hozzanak jelenetet egy helyzetről, amelyben Tamásnak valamilyen nehézsége, problémája akadt. A rövid jelenetek bemutatása utána szünet következik. A második színházi blokkban pár hónappal később, egy döntéshelyzet előtt látjuk Tamást. Tamás időközben bizonytalanná vált abban, hogy az ő jövője az építőipari vállalkozásban van és sokkal inkább a tengerbiológia kezd az álmává válni. Ezt a konfliktust oldva és megoldást keresve, Tamás az előbb bemutatott szereplők mindegyikével beszél, akik igen eltérő reakciókkal fogadják őt. A színházi rész után a fiatalok további kérdéseket tehetnek fel Tamásnak, valamint a helyzetre vonatkozó tanácsokkal látják el. A “forró szék” után a diákok újabb jelenetet hoznak azon tárgyakkal, amelyeket a jelenetekben mi felhasználtunk. Zárásként a résztvevőket arra kérjük írjanak le egy-egy gondolatot, amit Tamásnak üzennének.
Hogyan értékeled a programot? Oszd meg a tapasztalataidat!